sohbet odaları

Yoksa Siz de mi Mizah Oltasına Yakalandınız?

Tokyo

Yazar
Katılım
25 Haziran 2020
Mesajlar
433
Puanları
43
Konum
Merkez Bankası
Tepkime puanı
119




Zihin ödül alarak gördüğü mizah karşısında gülerek tepki verdikten hemen sonra, mizah araştırmacısı Allen Klein’n tabiriyle, rahatlıyor ve bu rahatlıkla yer değiştirmek ya da sınırları zorlamak istiyor. Yani, bir hadise karşısında tebessüm eden insanlar rahatlayıp arkasından harekete geçmek istiyorlar. Belki acı ama meydanlara çıkan insanların mizah oltasına takılmaları bu noktada daha manidar oluyor.

Fikri pazarlamak ürünün reklamını yapmaktan ve ürünü pazarlamaktan daha zor. Çünkü ortada bir ürün yok. Elle tutulan bir ürünün olmadığı durumlarda fikir pazarlamacıları mizahın gücünden faydalanıyorlar.

Mizah, reklam içerisinde tehlikeli ve güçlü bir silah. Güçlü, çünkü dikkat çekiyor ve reklamı yapılan ürüne karşı güvenirliliğini sorgulatmıyor. Tehlikeli olmasının sebebi ise, mizahı yapılan ürün ya da fikrin kulaktan kulağa aktarılması çok hızlı gerçekleşiyor.

Son yıllarda sık yaşadığımız büyük toplum hareketi kampanyalarında kullanılan karikatür, kişilerin fotoğraflarının sloganlara yapıştırıldığı dövizler ve karikatürize edilen fotoğraflar reklamın mizahla girdiği tehlikeli oyunu bize yakinen gösterdi. Ukrayna’da hâlâ devam eden hadiselerin akılda kalan karelerini mizahın oluşturması, Ortadoğu’daki insanların bedenlerini harekete geçirmek için zihinlerine yüklenen karikatürlerde mizahın gücünü arkasına alanların tesiri ortadaydı. Hatta bu olaylarda uluslararası basına yansıyanların hep mizah odaklı olması, bize mizahın tehlikeli ve güçlü bir silah olduğunu ispatladı.

İnsanların zihnine bir olta attığınızda ucunda mizah varsa oltanın takılma ihtimali daha yüksek. Ve oltaya gelen insanların mizahı topluma sirayet ettirmeleri beklenenden çok daha hızlı gerçekleşiyor.

Fikir mizaha yüklendiğinde, herkes fikrin pazarlamacısı oluyor

Nöroşirurji üzerine araştırma yapan bilim adamları tebessüm sırasında zihnin ödül bölgelerinin harekete geçtiğini keşfetmişler. Hatta alanda araştırma yapan Sam Wang, sürprizle beraber mizahın daha tesirli olduğunu “Beyninize Hoş Geldiniz” kitabında uzun uzun anlatır. Beyin, mizahı ödül olarak aldığı için tenkit etmekten ziyade kabul etmeye yatkındır. Ürün satanlar, bu noktada mizahın sattıkları ürünün önüne geçmesinden kaygılanıyorlar. Haklılar, çünkü insanların komik unsurlarla ilgilenirken mizahın alınıp ürünün ortada bırakılması onların işlerine gelmez. Ancak fikir pazarlamacıları böyle bir tehlikeyle karşılaşmadan fikirlerini mizahla süsleyerek ödül niyetine beyne yedirmekte zorlanmıyorlar.

Zihin ödül alarak gördüğü mizah karşısında gülerek tepki verdikten hemen sonra, mizah araştırmacısı Allen Klein’n tabiriyle, rahatlıyor ve bu rahatlıkla yer değiştirmek ya da sınırları zorlamak istiyor. Yani, bir hadise karşısında tebessüm eden insanlar rahatlayıp arkasından harekete geçmek istiyorlar. Belki acı ama meydanlara çıkan insanların mizah oltasına takılmaları bu noktada daha manidar oluyor.

Fikir reklamlarının mizaha yüklenmesini anlamaya çalıştıktan sonra bir de mizah pazarlamacısını hatırlamak gerekiyor. Çünkü diğer insanları güldürme yeteneğine sahip olmak, insanların arkadaşları arasında fikirlerini tesirli bir şekilde anlatmasına sebep oluyor. En fazla paylaşılan ürünlerin mizah ürünleri olması bu durumu bize ispatlıyor.

Ancak buna karşı hemen akla Claude Hopkins’in “insanlar palyaçolardan satın almazlar.” sözü akla gelebilir. Doğrudur, insanlar palyaçolardan ne fikir ne de ürün satın almak isterler. Ancak insan kılığında palyaçolar, kalemi ellerine aldıklarında komik olsun diye hafife alma, taşlama, alaya benzer kelime ve çizgi oyunları ile ortaya çıktıklarında iş değişir. Hatta taşlanan, alay edilenlerin kendi dostları bile “Eğlencenin olduğu yerde öfke tutunamaz.” sözüyle dostlarının düştüğü bu durumu düşmanları adına pazarlayabilirler.

İnsana son derece zıt gelen bu ilginçliği, mizah araştırmacısı Zilmann “Mizah, araçlı öğrenme paradigmasında ödül şeklinde rol oynar ve sadece mesaja karşı dikkati pekiştirmez, aynı zamanda reklam içeriğinin ezberlenmesine, yeniden üretilmesine neden olur.” diye izah ediyor.

Her nasıl olduysa, size ulaşan, sizin de ezberlediğiniz bir mizah karikatürünü, fotoğrafını, videosunu, arkadaşlarınız arasında tesirinizi arttırmak için kullanırken bir daha düşünün. Mizahın oltasına takılıp hiç istemediğiniz insanların fikir pazarlamacılarından biri de siz olabilirsiniz.

İnsan ve Hayat
 
Son düzenleme:

Karga

Uzaklaştırılmış
Uzaklaştırılmış
Katılım
22 Eylül 2019
Mesajlar
2,669
Puanları
93
Tepkime puanı
1,176
makalenin kaynağını ekleyebilir misiniz?
 

Run

Özel Üye
Katılım
26 Mart 2019
Mesajlar
7,832
Puanları
93
Konum
Adana
Tepkime puanı
3,351
Çok iyi makale, anında sorgulama yapıyor insan. Son paragraf her şeyi özetliyor.
 

Şuanda Bu Konuyu Görüntüleyenler (Kayıtlı: 1, Misafir: 5)

  • Üst